Liroma

NIET GOED IS GELD TERUG (30 DAGEN) 

Gratis verzending binnen Nederland!

Contact

Ons adres

Het Hazeland 21-3
Westervoort

Ons nummer

+31 636007933

Ons emailadres

info@liroma.nl

Veel gestelde vragen over daglichtlampen

Een daglichtlamp is een lamp die het effect van daglicht nabootst. De daglichtlamp kan hulp bieden bij problemen, zoals een winterdepressie, bij mensen die moeite hebben met slapen of geen goed slaapritme hebben.

Heb je elk jaar weer last van een winterdip of heb je veel last van slaapproblemen en lukt het je maar niet om een vast slaapritme te creëren? Dan is een daglichtlamp voor jou de uitkomst. Over het algemeen wordt de daglichtlamp gebruikt in de ochtend. Het positieve effect is dan het grootst, omdat je dan uit je slaperige stand wil en moet komen. Door deze in de ochtend te gebruiken, geef je jouw lichaam het signaal dat het dag is. Je lichaam maakt stoffen vrij die je meer wakker maken.

De meest effectieve manier om de lamp te gebruiken is om hem recht of schuin tegenover je gezicht te zetten. Zet de lamp op 50 cm afstand en gebruik hem 30-45 minuten. Het is de bedoeling dat het licht op je ogen schijnt, maar je hoeft niet direct in het licht te kijken. Je kunt dus ook gewoon ontbijten of een boek lezen. Belangrijk is dat de lamp op je gezicht gericht staat.

Wij adviseren om elke dag de lamp minimaal één keer te gebruiken, zoals eerder vernoemt is het beste om dit in de ochtend te doen dan is het effect het grootst. Gebruik de lamp minimaal 7 dagen opeenvolgend. Bij voorkeur in de ochtend.

Een winterdepressie is een vorm van depressie die jaarlijks optreedt gedurende de wintermaanden.

Blootstelling aan helder kunstlicht (lichttherapie) blijkt een positief effect te hebben op de stemming, energie en slaap bij mensen met een winterdepressie. Het is belangrijk dat je regelmatig gebruik maakt van lichttherapie om effect te hebben. Zie vraag 3 en 4 voor het gebruik van de daglichtlamp.

De meeste daglichtlampen geven een helder wit licht en bevatten alle kleuren van het lichtspectrum. Hierbij is een lichtsterkte van 10.000 lux aan te raden op 50 cm afstand van de lamp voor een duur van 30-45 minuten voor het beste resultaat. Dit zorgt voor een energieker en uitgeruster gevoel tijdens de donkere dagen.

Kies je voor een daglichtlamp met blauw licht, dan is een lichtsterkte van 250 lux al voldoende. Enkel blauw licht is voornamelijk voor het aansturen van je biologische klok.

Ja, maar voor het optimale resultaat wordt het afgeraden. Op een schone huid dringt het licht beter binnen. Door middel van make up wordt het indringen van het licht afgeremd.

Nee, de daglichtlamp geeft alleen zichtbaar kunstlicht. Er is geen sprake van UV-licht, waardoor de lamp niet schadelijk is voor de huid en ogen.

Nee, géén enkele daglichtlamp zorgt voor deze aanmaak. Het is dus erg belangrijk om alsnog voldoende naar buiten te gaan. Een frisse neus halen en beweging zijn goed voor de gezondheid en stemming. Bij ernstige somberheid en depressieve gevoelens raden wij je aan om een huisarts te raadplegen.

Lichttherapie is veilig tijdens de zwangerschap, het heeft geen gevolgen voor je kindje. Uiteraard raden we wel altijd aan om dit voor gebruik te bespreken met je huisarts.

Lichttherapie is niet geschikt als er sprake is van;

  • Hersenbeschadiging
  • Epilepsie
  • Oogaandoeningen
  • Bij gebruik van medicatie, overleg eerst met je huisarts

Nee, allereerst is het licht van een zonnebank schadelijk doordat ze voornamelijk bestaan uit UV-licht. Te lange blootstelling aan UV-licht kan zorgen voor schade. De daglichtlamp bevat geen UV-straling en is dus  te vergelijken met een zonnebankkuur.

De kleurtemperatuur geeft aan welke lichtkleur de lamp zelf geeft. Dit wordt aangeven door de Kelvin waarde. Hierbij is kleur 2700 kelvin zeer “warm” geel licht en kleur 6500 kelvin heel “koud” wit licht

Lux en lumen zijn beide natuurkundige eenheden die betrekking hebben op de sterkte van licht:

Lumen is de eenheid voor lichtstroom. Dit meet de totale hoeveelheid licht dat een lichtbron uitstraalt.

Lux (wat ‘licht’ in het Latijn betekent) is de hoeveelheid licht op een bepaald oppervlak. 1 Lux staat gelijk aan 1 lumen/m2. Door de Europese Unie zijn normen gesteld aan de hoeveelheid lux voor verschillende toepassingen.

 

Situatie

lux

Zonlicht

100.000

Daglicht

15.000

Bewolkte dag

1.000

Donkere dag

100

Volle maan

0,1

Bij het gebruik van de daglichtlamp treden er weinig tot geen bijwerkingen op. Wel is het mogelijk dat je bij de eerste kuur last kunt hebben van hoofdpijn of vermoeide ogen. Dit is normaal en wordt veroorzaakt door de stoffen die vrijkomen door het toedienen van licht. Deze klachten gaan vanzelf weer over.

Veel gestelde vragen over infraroodlampen

Een infraroodlamp straalt infrarood licht uit. De golflengten van infrarode stralen worden omgezet in een comfortabele warmte. Hoe korter de infraroodstralen, hoe krachtiger de werking van het infrarode licht. Met name bij een infrarood-lamp met infrarood A-stralen (korte golf) dringt de warmte diep door in de huid. Doordat hierbij de lichaamstemperatuur stijgt en de bloedsomloop versnelt, worden afvalstoffen die pijn in spieren en gewrichten veroorzaken sneller afgevoerd. Dit zorgt voor snelle pijnverlichting. De meeste infrarood-lampen hebben een compact formaat en een instelbare hoek, waardoor je specifieke delen van het lichaam goed kunt behandelen met het rode licht.

Net zoals zonlicht is infrarood licht. Alleen is het menselijk oog niet gebouwd deze golflengte waar te nemen. Met andere woorden: met het blote oog kun je infrarood niet zien. Toch komt deze elektromagnetische straling gewoon in de natuur voor. Ieder levend wezen straalt infrarood licht oftewel warmtestraling uit. Je kunt het niet zien, maar wel voelen met je huid. Je voelt warmte (of koude). De afstandbediening van je tv kan ook op infrarood werken. Militairen gebruiken ‘s nachts ook wel infraroodkijkers om de vijand (die warmte uitzendt door bijvoorbeeld tanks) op te merken. Al met al bekende technologie.

  • Verlichting van spier- en gewrichtspijn
  • Sneller spierherstel na een training
  • Om de conditie van de huid te verbeteren (door verbeterde doorbloeding)
  • Tegen verkoudheid
  • Om het collageen-niveau te verhogen
  • Bij wondverzorging en vermindering van littekens
  • Huidklachten. Denk bijvoorbeeld aan acné, psoriasis of eczeem.

Bij spierpijn verbetert de doorbloeding door het infrarode licht. De getroffen spieren kunnen zich vlugger ontdoen van de afvalstoffen (zuren) en door de verbeterde doorbloeding worden voedings- en bouwstoffen vlugger aangevoerd. De opname van zuurstof wordt bevorderd. Sporters gebruiken dit soort lamp nogal eens bij spierpijn of een eventuele blessure. Ook wordt er vlugger hersteld van een zware training. Door behandeling met het infraroodlicht uit de infraroodlamp vermindert de kramp in de spieren. Ze worden dan weer buigzaam en soepeler. Als je de lampen volgens de gebruiksaanwijzing (en volgens aanwijzing van je arts) gebruikt zijn ze veilig. Er zijn verschillende typen lampen die je kunt kantelen zodat je de weldadige warmte op de probleemplek kunt richten. De lampen hebben meerdere warmtestanden. Dan kun je de intensiteit aanpassen aan het probleem.

Hoeveel afstand houden tot de infraroodlamp? De warmte die de lamp afgeeft moet altijd aangenaam aanvoelen. Houd je aan de aanwijzingen van de fabrikant. Verder is het zo dat je bij behandeling in je gezicht altijd je ogen dicht moet houden. Je gezicht kan belicht worden doordat je de gevolgen van een verkoudheid wilt verlichten. Beter is het indien het gezicht niet behandeld hoeft te worden, de lichtbundel van de lamp beter te richten. Zoek een lamp uit die goed kantelbaar is in alle richtingen. Dit is ook fijn als je het probleemgebied gericht wilt behandelen. Ogen zijn namelijk zeer gevoelig voor veel soorten straling!

Licht van een infraroodlamp intensiveert het metabolisme. De opbouw van nieuwe cellen wordt bevorderd. De huid herstelt sneller. De infraroodlamp apparaat wordt onder meer gebruikt voor het verminderen van acne, psoriasis of eczeem.

De aanbevolen behandelduur is afhankelijk van de persoon, de aard van de klacht en welk gebied behandeld moet worden. De behandeltijd met een infraroodlamp is rond de 12 minuten. Nogmaals: lees de gebruiksaanwijzing goed. Verder is het zo dat aanwijzingen van de (eventuele) behandelend arts altijd opgevolgd dienen te worden. In het begin is het raadzaam de behandeltijd langzaam op te bouwen. Dus begin voorzichtig. Het kan namelijk zijn de de huid overmatig reageert op de het infrarode licht (verbranding). Beter in het begin de lamp iets korter te gebruiken. Houd zelf ook de tijd bij (met een klok of horloge). De meeste lampen hebben ook een timer om de lamp automatisch af te schakelen indien de behandeltijd verstreken is.
Belangrijkste opmerking: luister altijd goed naar je lichaam. Als de klachten blijven is het altijd wijs je (huis) arts nogmaals te raadplegen!

Het antwoord is, dat infrarood warmte/licht bij verstandig gebruik juist heilzaam is en vooral niet gevaarlijk.